Zęby mądrości. Kiedy warto usunąć ósemki? - JMC Stomatologia

1 sierpnia 2023by jmc

Kiedy warto usunąć ósemki

Tak zwane „zęby mądrości”, czyli dwie ostatnie pary trzonowców, pojawiają się w wieku dorosłym, nawet u osób po 40. roku życia. Niestety często wychodzą już uszkodzone. Czy w takim razie trzeba usuwać ósemki, ile to kosztuje i kiedy to zrobić? To najczęstsze pytania, z którymi pacjenci zgłaszają się do stomatologa. Czy ten zabieg boli i co jeść po jego przeprowadzeniu? Tego dowiesz się z artykułu – sprawdź już teraz!

Kiedy trzeba usunąć ósemki?

Gdy zaobserwuje się ból charakterystyczny dla wyrzynania w dziąśle, należy udać się do stomatologa. Czy trzeba usuwać ósemki? Dentysta wykona prześwietlenie szczęki, aby określić, w jakiej fazie wzrostu one są, i jak są ułożone – pionowo, ukośnie, czy może poziomo. W każdej z tych sytuacji może być konieczna ekstrakcja. W przypadku, gdy są one zatrzymane lub skośne – jest to wręcz nieuniknione. M.in. wtedy należy usunąć ósemki, ale kiedy najlepiej to zrobić, i czy pozostawienie ich samym sobie grozi powikłaniami? Z pewnością trzeba przyjrzeć się temu problemowi! Ile kosztuje taki zabieg i co można po nim jeść, aby uniknąć powikłań?

W jakim wieku należy usunąć ósemki?

Decyzję o ekstrakcji warto pozostawić dentyście. Kiedy usunąć ósemki? W przypadku zębów mądrości, które mają dość przestrzeni i są zdrowe, ryzyko, że wywołają szkody w uzębieniu, jest niewielkie. Najmniejsze ryzyko powikłań po zabiegu jest w przedziale wiekowym 16-25 lat, biorąc pod uwagę statystyki. Jednak wyrywanie może być konieczne także dużo później. Ciężko więc doszukiwać się tutaj reguły – warto wykonać zdjęcie rentgenowskie, które będzie podstawą do zaplanowania dalszych kroków. Czy decydując się na ekstrakcję, należy obawiać się tego, że będzie boleć?

Czy usuwanie ósemek boli?

Zabieg ten wykonuje się w ramach chirurgii szczękowej. Czy usunięcie ósemek boli? Pacjent nie powinien nic odczuwać, gdyż podaje się mu znieczulenie miejscowe. Przez kilka godzin po zabiegu może mieć jedynie odrętwiałą twarz, a do tego warto stosować okłady z lodu. Jeśli operowane miejsce jest bolesne, można przyjmować środki przeciwbólowe. Ekstrakcji nie trzeba się jednak obawiać – warto podejść do niej bez stresu. Ile kosztuje taki zabieg i co można jeść po jego wykonaniu?

Ile kosztuje usuwanie ósemek?

Wielu pacjentów wybiera prywatne gabinety stomatologiczne zajmujące się chirurgią szczękową, aby pozbyć się problemu jak najszybciej. Ile kosztuje usunięcie ósemki? Cena może wynosić około 200-500 zł, w zależności od stopnia skomplikowania zabiegu i miejsca jego wykonania. Rekomenduje się jednak przeprowadzenie go w większości przypadków, gdyż nieprawidłowo rosnące zęby mądrości mogą sprawić, że w przyszłości trzeba będzie zastosować leczenie ortodontyczne, które kosztuje znacznie więcej.

Co jeść po usunięciu ósemki?

Bardzo ważne jest, aby przez pierwsze 2-3 godziny po zabiegu trzeba unikać jedzenia oraz picia, aby pozwolić ranie na zasklepienie się. Co jeść po usunięciu ósemki, gdy ten czas minie, szczególnie gdy operowane miejsce wciąż boli? Dobrze jest postawić na pokarmy płynne o letniej temperaturze. Pamiętaj, że profilaktyka jamy ustnej kosztuje mniej, niż naprawianie przyszłych problemów, które mogą wynikać z jej zaniedbania. Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronie naszej kliniki JMC Stomatologia – poznaj je już teraz!